Monday 2 December 2013

Review Novel Hantu Punya Bos!

Lega!

Akhirnya berjaya juga saya membaca 'Hantu Punya Bos!' sehingga bertemu perkataan tamat walaupun begitu seksa sampai terlelap-lelap sambil membaca saya hendak menghabiskannya. Ulasannya;

1 - Jalan ceritanya terlalu 'cliche'. Diterima bekerja, bos mula suka, tunjukkan penolakan (buat macam-macam sakitkan hati tapi dalam hati penuh cinta), cemburu dan luahkan rasa, bercinta, kahwin.

2 - Novel yang santai tidak semestinya menggunakan bahasa kasar yang sama seperti digunakan di alam realiti. Contoh, walau di alam nyata kita biasa menggunakan perkataan kasar seperti 'haram/harem', 'berkulit babi' dan 'bongok' tetapi di dalam novel tidak sepatutnya perkataan2 tersebut digunakan.


3 - Kelogikan perlu ada. Mana ada orang yang berumur 31 tahun, matang dan berkedudukan tinggi tapi berperangai macam budak baru habis sekolah yang baru belajar bercinta. Sehari declare kekasih dah panggil hubby, ayang.

4 - Budak-budak bawah umur memang tidak digalakkan membaca novel ini. Di dalamnya terlalu banyak pengaruh tidak sihat yang ditemui. Baru bercinta tapi pergaulan seperti sudah berkahwin, bersentuhan sesuka hati, itu bukan budaya Melayu yang harus diterapkan di dalam sesebuah naskah melainkan ianya sebagai pendahuluan kepada titik perubahan watak (bersentuhan sesuka hati tapi tak jadi kawin dan watak akhirnya sedar akan kesilapannya serta bertaubat tidak akan mengulangi).

5 - Saya cuba mencari moral yang cuba ditunjukkan di dalam naskah ini tapi selain daripada Arrayyan berubah daripada suka menjerkah dan menjatuhkan airmuka pekerja kepada lebih tahu menghargai setelah jatuh cinta kepada Abby, kasih sayang seorang anak kepada orang tuanya, tiada lagi yang saya temui.

6 - Saya tahu susahnya memerah otak menyiapkan sesebuah karya, tahniah saya ucapkan kepada penulis yang sudah berjaya menyudahkannya. Tiada niat saya untuk mencari kesalahan penulis di dalam karya sulungnya ini mahupun menjatuhkan semangatnya. Saya ikhlas menegur supaya penulis dapat memperbaiki hasil penulisannya dan pembaca seperti saya dapat membaca sesuatu karya yang mempunyai garapan yang penuh dengan nilai-nilai moral yang boleh membimbing anak-anak muda ke arah yang lebih baik.

2 comments:

  1. berkaitan umur 31 berperangai mcm budak2.. bagi saya, xde yg mustahil. manusia ada banyak ragam n karenah.. mean x kisahlah kan.. matang x kira usia :-P muda2 pun dah matang, kadang2 umur 40 pun belum tentu matang :)

    ReplyDelete
  2. Suke review awk yg matang.. cerita yg sy rs terlalu kasar bahasanya..mmg x sesuai dibc utk remaja
    Peliknya buku spt inilah yg ramai memuji best...

    ReplyDelete